DESENVOLVIMENTO DE DOIS JOGOS DIDÁTICOS COM PERSPECTIVA ÉTNICO-RACIAL

Authors

  • Vitoria Karoline Arantes de Lima Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Luana Marques Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Evelyn dos Santos Catarina Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Beatriz Costa Ferreira da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Lays Aparecida Duarte Ferreira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)
  • Aline Silva Dejosi Nery Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Luciana Ferrari Espindola Cabral Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)
  • Ana Lúcia Nunes de Sousa Universidade Federal do Rio de Janeiro

Abstract

The educational environment focused on sciences shows an invisibility pattern, mainly the issue is black women in scientific fields. In this context, the black woman faces challenges as a result of gender and racial intersections, that is, being a woman and black. Thus, it is not a surprise that there is a low percentage of black women in science. Besides, the structural racism in a patriarchal society undervalues them. And because of that, they are the base of the social pyramid. Hence, we propose a pedagogic intervention to increase the visibility of black scientists from Rio de Janeiro and their scientific research. Otherwise, this project discusses representatives and instruments to inspire a new generation of scientists. Thereby, we are developing two didactic games for a different approach to ethnic-racial issues. The first one is called 'The Game of Life' inspired by Estrela®. The objective of the game is that girls can understand how the life of a scientist is through immersion in it when they choose their career path. The other one is a ‘Memory Game' containing some scientists and telling their scientific research briefly. All scientists were selected through a data survey made by Núcleo de Estudos de Gênero e Relações Étnico-raciais na Educação Audiovisual em Ciências e Saúde/UFRJ. This article has a descriptive approach about the process of making games that contain the didactic potential to generate in black girls in school a desire to be a scientist. Keywords: games. education. race. gender. science.  

Author Biographies

Vitoria Karoline Arantes de Lima, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduanda em Farmácia da UFRJ.

Luana Marques Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduanda em Química da UFRJ.

Evelyn dos Santos Catarina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Ensino de Matemática pela UFRGS.

Beatriz Costa Ferreira da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduanda em Física da UFRJ.

Lays Aparecida Duarte Ferreira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Estudante secundarista do ensino médio técnico em Automação Industrial pelo CEFET-RJ.

Aline Silva Dejosi Nery, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda e mestra em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES da UFRJ.

Luciana Ferrari Espindola Cabral, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES da UFRJ e professora do ensino básico, técnico e tecnólogo do CEFET/RJ.

Ana Lúcia Nunes de Sousa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora e pesquisadora no Laboratório de Vídeo Educativo, do Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2022-08-11