A arbitrariedade do sentido e do poder emÀjax 1047-1162
Palabras clave:
Tragedy. Sophocles. Ajax. Politics. Homeric epos.Resumen
A detailed analysis of Ajax 1047-1162 indicates the way different political protocols familiar to 5th century Athenians could be articulated in the speeches of a tragedy. If we pay attention to the presence of epic strata, to the expression of multiple passions that determine actions and speeches, and also to some comic or quasi-comic moments, then it can be perceived that neither Menelaus nor Teucer defend or represent coherently a political regime. The text shows to the spectator, first of ali, the limits of speech and power.Citas
BLUNDELL, M. (1989) Helping Friends and arming enemies: a study in Sophocles and Greek ethics. Cambridge.
BUDELMANN, F. (2000) The language of Sophocles: communality, communication and involvement. Cambridge.
DENNISTON, J. D. (1950) The Greek particles. 2. ed. Oxford.
EASTERLING, P. E. (1993) "Tragedy and ritual". In: SCODEL, R. (org.) Theater and society in the classical world. Ann Arbor.
GARVIE, A. F. (1998) Sophocles: Ajax (introdução, tradução, comentário). Warminster.
GRIFFIN, J. (1999) "Sophocles and the democratic city". In: GRIFFIN, j. (ed.) Sophocles revisited: essays presented to Sir Hugh Lloyd Jones. Oxford.
HEATH, M. (1987) The poetics of Greek tragedy. Londres.
HOLT, P. (1981) "The debate scenes in the Ajax". AJP 102: 275-88.
KAMERBEEK, J. C. (1963). The plays of Sophocles. Parte I: "The Ajax". 2. ed. Leiden.
LLOYD-JONES, H.; WILSON, N. G. (1990) Sophocles: Tragoediae. Oxford.
LORAUX, N. (1994) Invenção de Atenas. São Paulo.
LS] = LIDDEL, H. G. & SCOTT, R. (1996) A Greek-English lexicon. Revisão e aumento de H. S. JONES. Com suplemento revisto. Oxford.
MANNSPERGER, B. (1971) "Die Rhesis". In: JENS, W. Die Bauformen der Griechischen Tragodie. München.
MEIER, C. (1991) De la tragédie grecque comme art politique. Paris. (1. ed. alemã: 1990)
Odisseu, de forma semelhante, encerra sua censura a Tersites, na Ilíada, com ameaças violentas e golpes (11.258-69).
Desse modo, não se trata apenas de uma oposição, como quer Sega! (1995: 17), entre o individualismo aristocrático e a necessidade democrática a marcarem perspectivas complementares e contraditórias.
MOST, G. W. (1985) "Pindar, Nemean 7.64-7". GRBS 26: 306-31.
MURARI PIRES, F. (1999) "Menelau, o herói segundo". In: Mi história. São Paulo.
MURRAY, O. (1982) Das frühe Griechenland. München. (I. ed. inglesa: 1980)
PARKER, R. (1996) Miasma: pollution and purification in early Greek religion. Oxford.
POE, J. P. (1987) Genre and meaning in Sophoc1es' Ajax. Frankfurt am Main.
REDFIELD, J. M. (1994) Nature and culture in the Iliad: the tragedy of Hector. 2. ed. Durham. London.
REINHARDT, K. (1971) Sophoc1e. Paris. (I. ed. alemã: 1933)
ROSE, P. W. (1995) "Historicizing Sophocles' Ajax". In: GOFF, B. E. (org.) History, tragedy, theory: dialogues on Athenian drama. Austin.
ROUSSEAU, P. (1990) "Le deuxième Atride: le type épique de Ménélas dans I' Iliade". In: MACTOUX, M.-M & GENY, E. (org.) Mélanges P Lévêque 5. Paris.
RUSTEN, J. S. (1989) Thucydides: the Peloponnesian war. Book II. Cambridge.
SCHADEWALDT, W. (1991) Die griechische Tragödie. Frankfurt am Main.
SEGAL, C. (1995) "Drama and perspective in Ajax". In: Sophoc1es' tragic world: divinity, nature, society. Cambridge (Mass.), London. (I. ed. do art.: 1989-90)
SEIDENSTICKER, B. SEGAL, C. (1971) "Die Stichomythie". In: JENS, W. (org.) Die Bauformen der griechischen Tragödie. München.
SMYTH, H. W. (1956) Greek grammar. Cambridge (Mass.).
STANFORD, W. B. (1981). Sophoc1es Ajax (introdução, texto, comentário). Bristol.
VIDAL-NAQUET, P. (1993) "Ajax ou a morte do herói". Filosofia Política 7: 9-30. (I. ed. francesa: 1988)
WERNER, C. (1999) Troianas, de Eurípides: estudo e tradução. São Paulo. (Dissertação de Mestrado)
WINNINGTON-INGRAM, R. P. (1980) Sophoc1es: an interpretation. Cambridge.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Ao se submeterem textos para a PhaoS, seus autores devem estar cientes de que, se aprovados para publicação, a revista terá sobre eles todos os direitos autorais pertinentes. Originais não serão devolvidos.