Metapoesia e instrução amorosa na ars Amatoria Ovidiana
Palabras clave:
Metapoetical composition. Literary commentary. Classical rhetoric. Roman erotic elegy. Didactic poetry.Resumen
In his Art of love, didactic poem essentially relared to the theme of ROman young people erotic instruction. Ovid, besides, has given course to some practices we could call metapoetical. They are equal to the employment, sometimes in a subtil way, of erotic discourse as an instrument to make himself hear "critically" about hisor someaone's ele poetical production. In the first case, we try to demonstrate how the poet, by his words or by rethoric, has expressed "opnions" on the Ars amatoria; in the second one, silent rejection of some of the most important elegiac rules configure a kind of renounce to compose in a exhausted artistic model.Citas
CICERO. Orator. With an English translation by H. M. Hubbell. Cambridge, Mass./ London: Harvard University Press, 2001.
GRIMAL, P. La littérature latine. Paris: Fayard, 1994.
LABATE, M. L'arte di farsi amare: modelli culturali e progetto didascalico nel’elegia ovidiana. Pisa: Giardini, 1984.
OVIDIO. L'arte di amare. A cura di E. Pianezzola. Milano: Mondadori, s.d.
OVIDIO. Les amours. Texte établi et traduit par Henri Bornecque. Paris: Les Belles Lettres, 1995.
PERNOT, L. La rhétorique dans l'Antiquité. Paris: Le livre de poche, 2000.
TOOHEY, P. Eros and eloquence: modes of amatory persuasion in Ovid's Ars amatoria. In: Dominik, W. J. (org.). Roman eloquence: rhetoric in society and literature. London/ New York: Routledge, 1997.
TREVIZAM, M. A elegia erótica romana e a tradição didascálica como matrizes compositivas da “Ars amatoria" de Ovídio. Dissertação de mestrado inédita, apresentada como parte dos requisitos para obtenção do grau de mestre ao Programa de Pós-graduação em Linguística do IEL-UNICAMP. Campinas: UNICAMP, 2003.
WEBB, R. Poetry and rhetoric. In: Porter, S. E. (org.). Handbook of classical rhetoric in the Hellenistic period: 330 b.C. - a.D 400. Leiden/ New York/ Köln: Brill, 1997.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Ao se submeterem textos para a PhaoS, seus autores devem estar cientes de que, se aprovados para publicação, a revista terá sobre eles todos os direitos autorais pertinentes. Originais não serão devolvidos.